Rozciąganie a Ból Głowy

Fakty o których nie wiecie: Rozciąganie a Ból Głowy.

O tym, że należy się rozciągać wie, jak myślę, każdy z nas. Jak i kiedy to robić by rozciąganie (stretching) było skuteczne? Na to pytanie też większość zna odpowiedź, ale po co to robić i jak to robić by było prawidłowo?! Często traktujemy rozciąganie jako zbyteczną część treningu, tłumaczymy to brakiem czas. Spróbuję wyjaśnić dlaczego należy znaleźć zawsze czas na rozciąganie, by żyło Nam się lepiej.

Rozciąganie można dowolnie wplatać w trening, jak również można wykonywać rozciąganie niezależnie od treningu. Aby stretching był skuteczny, wcześniej należy odpowiednio przygotować mięśnie – wystarczy kilkominutowa rozgrzewka. Rozciąganie nierozgrzanych mięśni prowadzić może do stanów zapalnych, uszkodzeń mięśni, a w konsekwencji zwyrodnień.

Podstawowe zasady stretchingu:

– przed rozciąganiem rozgrzewamy mięśnie,

– ruchy powinny być wolne i dokładne,

– podczas rozciągania oddychamy powoli i głęboko,

– nie dopuszczamy do bólu podczas rozciągania,

– rozciąganie powinno wykonywać się systematycznie (po każdym treningu).

A jak rozciąganie ma się do wspomnianego bólu głowy? Nadmierne spięcie mięśni karku i szyi powodować może NAPIĘCIOWE BÓLE GŁOWY. Ból jest umiarkowany, uciskający lub gniotący, zazwyczaj ma charakter epizodyczny, jednak może przejść w stan przewlekły. Aby zapobiegać napięciowym bólom głowy podczas rozciągania, należy zwrócić szczególną uwagę na mięśnie szyi oraz obręczy barkowej.

Pozycja rozciągająca: siad skrzyżny lub swobodny na krześle z nogami opartymi na podłożu, ramię lewej kończyny górnej opuszczone (dla ułatwienia można położyć dłoń pod lewym pośladkiem lub złapać siedzisko krzesła i ściągać bark), prawa dłoń ułożona w okolicy lewej skroni, głowa pochylona w lewą stronę do momentu oporu. Prawa ręka przytrzymuje głowę w pozycji przez 30 sek. Rozluźnienie.

Rozciągnięcie można powtórzyć 3 – 4 razy z każdym razem pogłębiając pochylenie głowy.

Masz pytania? Zapraszam na mój dyżur:

  • każdy poniedziałek i czwartek od 17 do 20 jestem do Waszej dyspozycji.
Agata

Medical Fitness Trainer